3 tips voor accountants om piekmaanden te minimaliseren

16 Oct

De accountancy wereld is al jarenlang onlosmakelijk verbonden aan de welbekende ´schoenendoos´. Een doos van de ondernemer vol met rekeningen en dubbelgevouwen facturen die kort voor de BTW deadline bij de accountant wordt afgeleverd. Vervolgens moeten er om de boekhouding compleet te maken allerlei documenten worden opgezocht en vragen worden beantwoord over rekeningen die een paar maanden oud zijn. Niet vreemd dat accountantskantoren de periode rond de BTW aangifte als zeer stressvol ervaren. Gebruik de volgende 3 tips en start vandaag nog met het minimaliseren van deze piekmaanden!

Een betere werkverspreiding

Ondanks de verschillende technologische innovaties blijft er rond de BTW aangifte sprake van een flinke drukte. De piekdrukte in combinatie met een tekort aan goed beschikbaar personeel zorgt ervoor dat de groei van veel accountantskantoren wordt geremd. In de ideale situatie zorgen de juiste IT innovaties voor de extra stap richting het minimaliseren van de piekmaanden en neemt de druk op het personeel af. Weerleg de aandacht van de procesmatige en veelal handmatige werkzaamheden naar een focus op het adviseren van de klant. Simpel gezegd, zorg voor een constante stroom van inkomende facturen en creëer een win-win situatie! Meer inzicht voor de ondernemer en een betere werkverspreiding voor de accountant.

Sturen op compleetheid

De basis voor het minimaliseren van piekmaanden is het hebben van een complete boekhouding. Om de constante stroom van inkomende facturen op gang te brengen is het voor beide partijen aan te raden dat de ondernemer zijn rekeningen en facturen na aankoop gaat insturen of door de leverancier direct laat aanleveren. Vervolgens is het belangrijk dat ze automatisch worden opgeslagen in een online archief. Dit betekent geen stress op het einde van het kwartaal, want alle rekeningen en facturen zijn beschikbaar en zelfs de btw aangifte hoeft niet veel tijd meer te kosten!

Adviseren op actuele cijfers

De accountant die advies geeft aan de ondernemer is van alle tijden. Veel van deze adviezen worden helaas nog gegeven op basis van het verleden, terwijl de ondernemer veel beter geholpen wordt met inzichten voor de toekomst op basis van actuele cijfers. Om proactief advies te kunnen geven aan de ondernemer moet je ten alle tijden inzicht hebben in de huidige financiële situatie van de onderneming. Je moet tenslotte de belangrijke beslissingen kunnen maken zonder dat er stuurinformatie ontbreekt. Gelukkig willen ondernemers, ondanks dat ze liever niet met cijfertjes bezig zijn, de accountant steeds meer tegemoet komen. Ze willen zelf ook steeds meer inzicht hebben in de huidige prestaties van de onderneming, hoe efficiënt zijn we en hoe kunnen we het beter doen.

Door een goede samenwerking en een gezonde innovatiedrang zorg je ervoor dat jouw kantoor niet langer wordt geremd door pieken en weer vol kan inzetten op continuïteit en groei! Nieuwsgierig naar meer uitgebreide informatie over het minimaliseren van piekmaanden? Download het complete ebook gratis via onderstaande button!

Download het ebook!

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *